عم مجدي يغير مهنته من كهربائي لصانع فوانيس في رمضان: «بعمل حاجة تبسط الكل»

0 تعليق ارسل طباعة تبليغ

وإليكم تفاصيل الخبر عم مجدي يغير مهنته من كهربائي لصانع فوانيس في رمضان: «بعمل حاجة تبسط الكل»

اشترك لتصلك أهم الأخبار

يجلس عم مجدي كما اعتاد الجميع أن يلقبه، وعلى وجهه علامة التركيز لصناعة فانوس كهربائى احتفالاً بشهر رمضان الكريم.

أخبار متعلقة

  • photo

    هل يجوز للطالب أن يفطر أيام الامتحانات في شهر رمضان؟.. مظهر شاهين يجيب

  • photo

    محظورات «دراما رمضان».. الشتائم والمشاهد الفجّة والمخدرات

عادة واظب عليها طيلة السنوات الماضية بمحله الصغير بأحد شوارع القصر العيني، وهي تغيير نشاطه خلال الشهر من كهربائي لصانع فوانيس، يجد في ذلك متعة كبيرة لتقديمه ولو شيء بسيط للأطفال والحي الذي يسكن فيه، عم مجدي، الذي يعمل بمحله الخاص منذ 20 عاماً، قرر أن يستغل عمله بالكهرباء لتقديم فوانيس وديكورات تناسب البيت المصري خلال رمضان.

عم مجدي صانع الفوانيس‎
عم مجدي صانع الفوانيس‎
عم مجدي صانع الفوانيس‎

ويقول في حديثه لـ«المصري اليوم»: «بعمل في المحل منذ 20 سنة، ومع كل رمضان بحاول أعمل حاجة تناسب الموسم»، ويكمل: «الناس بتحب الكم مش الكيف عند شراء زينة رمضان أو الديكور الخاص به، لذلك أقدم ما يناسبهم ويرغبون به وبحاول أن تكون الأسعارعلى حسب التكلفة اللي بعملها بس، وبحاول إنها تكون رمزية علشان دي مش شغلانتي أصلاً وكمان علشان البضاعة متبقاش موجودة عندي للسنة الجاية».

عم مجدي صانع الفوانيس‎
عم مجدي صانع الفوانيس‎

وعن حرص الناس على شراء الزينة على الرغم من اختلاف الوقت عما سبق وارتفاع الأسعار شيئاً ما، قال: «الناس لسة بتشتري رغم الغلاء علشان روحانيات رمضان ودي عادة للأطفال أكتر».

ويكمل حديثه: «بحاول أعمل ديكورات مختلفة، من صنع إيديا للتوفير وفي نفس الوقت المكسب يكون ليا، الأول الناس كانت بتأخد الحاجات بالموسيقي بس، دلوقتي بيختاروا أكتر الكهرباء والألوان، وبيختاروا هما الشكل وأنفذ اللي عايزنه على طول».

يؤكد عم مجدي، أن هناك حالة من الركود في الأسواق بسبب الغلاء، يقول: «الناس عايزة تفرح وتفرح الأطفال فبحاول أعملهم حاجة بسيطة تبسطتهم».

عم مجدي صانع الفوانيس‎
عم مجدي صانع الفوانيس‎
عم مجدي صانع الفوانيس‎
عم مجدي صانع الفوانيس‎

نشكركم زوار العرب اليوم على تصفح موقعنا وفى حالة كان لديك اى استفسار بخصوص هذا الخبر عم مجدي يغير مهنته من كهربائي لصانع فوانيس في رمضان: «بعمل حاجة تبسط الكل» برجاء ابلاغنا او ترك تعليق الأسفل المصدر : المصرى اليوم

أخبار ذات صلة

0 تعليق