أخبار عاجلة
السبكي مديرا فنيا ليد الزمالك -

أهالى موقعة «أوتوبيس صفط» يطالبون ببناء سور: «مش أول مرة تحصل»

أهالى موقعة «أوتوبيس صفط» يطالبون ببناء سور: «مش أول مرة تحصل»
أهالى موقعة «أوتوبيس صفط» يطالبون ببناء سور: «مش أول مرة تحصل»

وإليكم تفاصيل الخبر أهالى موقعة «أوتوبيس صفط» يطالبون ببناء سور: «مش أول مرة تحصل»

طالب أهالى منطقة صفط اللبن بالجيزة المسئولين بالاهتمام بالمحور الذى يعلو منطقتهم السكنية، وذلك بعد سقوط أوتوبيس من أعلى محور صفط اللبن بعد اصطدامه بالسور الحديدى، مما أدى إلى سقوطه على أحد المحال، وتحطيمه بعض شرفات المنازل الموجودة فى المنطقة ووفاة السائق. وأشار السكان إلى أن تلك الحادثة ليست الأولى من نوعها، محذّرين من تكرارها فى حال لم يتم بناء سور أسمنتى، للسيطرة على سرعة السيارات فى المنحنيات الموجودة على الطريق.

«يحدث فى مصر فقط»، جملة تكرّر نشرها على صورة للأوتوبيس الذى سقط فوق محل عطارة ليبدو المشهد للبعض وكأن مركبة فضائية سقطت من السماء. «كنت نايم ولقيت الساعة 8 الصبح، أصحابى بيتصلوا بيا، وبيقولوا لى إلحق فيه باص وقع من الدائرى على المحل بتاعك قُمت جرى ونزلت أشوف إيه اللى حصل، لقيت الناس متجمّعة وسواق الباص جوه غرقان فى دمه»، قالها حسين عبدالمنعم، 27 سنة، صاحب محل العطارة المتضرّر. وأضاف لـ«الوطن»: «من ساعة الكوبرى ده ما اتعمل والمنطقة ماشافتش خير، وكل شوية حوادث وناس بتموت».

«صابر»: «الطرق والكبارى» مسئولة عن الحوادث.. و«أم سيد»: «من فترة وقعت عربية فوق مسجد ومات أربعة»

صوت ارتطام كبير أفزع الرجل الستينى من نومه، ليصحو ويجد شرفته محطمة تماماً وينظر إلى الأسفل، فيجد أوتوبيساً وقد سقط أعلى أحد المحال القريبة من منزل صابر طلبة: «صحيت مفزوع الساعة 7 الصبح على صوت انفجار رهيب رُحت أبص من البلكونة لقيت الناس متجمهرة تحت بيتى، والبلكونة بتاعتى نصها مهدوم، لأن الأوتوبيس وهو بيقع خبط فى البلكونة، وهدم جزء كبير منها». ويحمّل «صابر» هيئة الطرق والكبارى المسئولية الكاملة عن هذه الحوادث: «اللى حصل ده نتيجة أن السور اللى معمول على الكوبرى سيئ جداً وضعيف، وبمجرد ما عربية صغيرة بتخبط فيه بياخدها ويقع، فما بالك بأوتوبيس كبير، وفيه أجزاء على الدائرى مافيهاش سور أصلاً». ويرى «طلبة» أنه وكحل سريع يجب بناء حواجز أسمنتية ضخمة للحد من هذه الحوادث. «أم سيد»، واحدة من سكان المنطقة، تقول: «لسه من شهرين حصلت حادثة زى دى وعربية وقعت من الدور التانى من الدائرى على مسجد ومات 4، وقدّمنا شكاوى قبل كده ومفيش أى حاجة حصلت والحوادث زى ما هى».

نشكركم زوار العرب اليوم على تصفح موقعنا وفى حالة كان لديك اى استفسار بخصوص هذا الخبر أهالى موقعة «أوتوبيس صفط» يطالبون ببناء سور: «مش أول مرة تحصل» برجاء ابلاغنا او ترك تعليق الأسفل المصدر : الوطن

السابق الأعلى للإعلام يصدر قرارًا بشأن شيخ الأزهر والبابا تواضروس
التالى ​بالأدلة .. البغدادي ما زال حياً وينسق لضربات جديدة تربك العالم.. ومساعديه يكشفون مكان تواجده